Zondag 5 mei 2013 Costa da Caparica / Lissabon

5 mei 2013 - Costa da Caparica, Portugal

Vandaag draaien we onze ‘Lissabon-routine’ maar eens om. Lekker uitslapen, een lange ochtendwandeling met de hondjes met een bezoekje aan het centrum van Costa da Caparica, ontbijt en koffie voor de camper. Easy does it. Pas om 13.00 uur pakken we de fiets en nemen we de veerboot naar Belém. De fietsen gaan dit keer mee. Lissabon is dan wel voor een groot deel op een heuvel gebouwd, de kades langs de Taag zijn Hollands vlak en dus prima te befietsen. We fietsen eerst nog een keer naar de toren van Belém. Dit keer hebben we tijd om de toren ook daadwerkelijk te bezichtigen. Iets wat een spannende onderneming blijkt. De lange wenteltrappen in de toren worden bevolkt door zowel klimmende als dalende toeristen. Beetje krap, dus adem inhouden en de blik strak gericht op de te nemen treden. Al met al is het wel de moeite waard. Vanaf de toren is het uitzicht prachtig en de toren zelf mag er ook zijn. Als we veilig en wel weer beneden zijn, fietsen we een heel eind langs de kade. Gaaf, alsof we hier wonen en op zondagmiddag even gaan flaneren. Tijdens de lunch op een van de vele terrassen, horen we dat Ajax kampioen geworden is. Daar moet op geproost worden… We zitten zo heerlijk dat we ons uiteindelijk enorm moeten haasten om de veerboot van half vijf terug naar de camping te nemen. ’s Avonds besluiten we ons verblijf hier met een etentje in een super goed restaurant langs de strandboulevard. Morgenmiddag willen we weer verder, bestemming Sintra. De rest van Lissabon zien we vast later nog wel eens.