Woensdag 29 mei Alencon – Amiens

29 mei 2013 - Amiens, Frankrijk

Na een rit van ongeveer 310 kilometer (met omleiding) bereiken we onze laatste tussenstop in Frankrijk: Amiens, ongeveer 150 kilometer boven Parijs. Het weer is goed; wel wat koud, maar in ieder geval zonnig en droog. De camping ligt wederom naast een groot park en vlakbij de rivier La Somme, dus met de beweging van de hondjes komt het ook weer helemaal goed.

Volgens onze reisinformatie heeft Amiens een leuk, gezellig centrum waar onder meer de grootste kathedraal van Frankrijk staat. Daar zijn wij wel benieuwd naar, dus stappen we op de fiets voor een leuke, vijf kilometer lange fietstocht langs La Somme naar het centrum van Amiens. Annemieke huurt voor deze keer een fiets op de camping; na Santiago en Potes heeft haar voorband er nu echt de brui aan gegeven. De keuze tussen plakken en huren is snel gemaakt; we hebben tenslotte nog vakantie ;-).

Aangekomen bij het plein voor de immense kathedraal, kijken we elkaar verbaasd aan. De kathedraal is prachtig, maar komt ons wel heel erg bekend voor. We graven wat in ons gezamenlijk geheugen en herinneren ons dat we hier ooit, onderweg naar Parijs, een korte stop gemaakt hebben. De kathedraal hebben we toen ook bezocht, de rest van het centrum niet.

We lopen ook vandaag de kathedraal binnen, steken een kaarsje op en Annemieke doet nog even een poging om het - in het midden van de kathedraal - zwart-wit ingelegde labyrint te lopen. Daarna verkennen we wandelend het kleine, maar gezellige centrum van Amiens en eindigen met een glaasje rosé op een terras. Terug in de camper plannen we de rest van onze vakantie (nog maar 1,5 dag)…