Vrijdag 31 mei 2013 Turnhout – Oude Wetering

31 mei 2013 - Oude Wetering, Nederland

De reisboeddha die we voor ons vertrek van Melinda gekregen hebben en ons de hele vakantie al behoed heeft voor onheil, laat ons ook deze laatste reisdag niet in de steek. Om half een rijden we gezond en wel Oude Wetering binnen. Thuis worden we opgewacht door lieve (schoon)moeder Annie, die acht weken lang op ons huis en onze kat Zorro gepast heeft. Goed om elkaar na al die tijd weer te zien! En goed om weer thuis te zijn. Na koffie en broodjes is het echt gedaan met de vakantiepret; de camper moet uitgeruimd en gepoetst worden (morgen leveren we hem weer in). Kunnen we langzaam aan weer wennen aan het werkende leven.

Als we ‘s avonds uitgeteld met een wijntje op de bank zitten, ‘worstelen’ we ons met veel plezier door de 2835 foto’s (slideshow op high speed;-)) en praten we nog wat na. 55 dagen lang zijn we met ‘onze’ Hymer door Spanje, Portugal en Frankrijk getrokken. 55 dagen lang hebben we op 13,8 m2 / 37 m3 samengeleefd. Soms met wat meer ruimte, als het weer het toeliet en we veel buiten konden zijn. Meestal met wat minder; Roebel en Laika nemen ieder toch zeker 1,5 m2 in beslag. 55 dagen lang zijn we nagenoeg 24 uur per dag samen geweest en hebben we het super fijn gehad. We hebben intens genoten. Van alles wat we gezien en meegemaakt hebben, maar vooral ook van de hondjes en van elkaar. Voor ons beiden geldt dat we met niemand anders acht weken lang zo intensief samen zouden kunnen en willen zijn. Maar als het moet en zou kunnen, zouden we samen morgen zo weer vertrekken. Wat zijn we rijk!

En de hondjes? Die zijn daar onlosmakelijk mee verbonden. Wat een lief en loyaal (reis)gezelschap! Enthousiast over iedere wandeling, altijd weer onvermoeibaar achter iedere bal (of elkaar) aanrennen, lekker soezen naast en achter ons tijdens het rijden, altijd direct opstaan als de koelkast, de wc-deur of de keukenkast alweer open moest, samen zonder problemen op de camper passen als wij erop uit trokken en altijd weer even blij als we ‘thuis’ kwamen.

Het feit dat we de hondjes met een gerust hart in de camper konden laten, heeft onze vakantie een extra dimensie gegeven. In de vouwwagen (tent) gaat dat nu eenmaal niet zo makkelijk. Of we hierdoor verstokte camperaars geworden zijn, weten we eerlijk gezegd nog niet. Rijden met deze camper is echt fantastisch: een ongekend weids uitzicht door het voor- en de zijramen, alles bij de hand (koffie, broodjes) en gezellig met de hondjes dichtbij ons. Ook in steden is een camper heel handig. Midden in een stadscentrum parkeren en overnachten heeft wel wat. Maar uiteindelijk zijn wij toch meer natuur- en streekmensen dan stadsmensen en vinden we het heerlijk om ergens wat langer te verblijven. En juist in de natuur- en streekgebieden is handig om een auto bij de hand te hebben. Niet alle wandelingen starten vanaf de campings en de leuke, mooie dorpjes zijn lang niet altijd per fiets bereikbaar. De camper iedere keer meenemen en dan ’s avonds weer terugkeren op dezelfde camping is wat minder aan ons besteed. Daarvoor ‘leven’ we te veel in de camper (lees: zijn we te slordig; en iedere ochtend de camper helemaal aan kant brengen…).

Toch paste de camper ons deze reis als een jas. Hierdoor hebben we in acht weken tijd zoveel kunnen zien van Spanje en Portugal. Beide landen bevielen ons goed (we hebben het overal naar ons zin gehad), maar we zijn echt verliefd geworden op midden Portugal en Noord-Spanje. Daar komen we zeker nog eens terug. Vooraf hebben we stilletjes nog wel eens getwijfeld over ‘onze onderneming’. Is het wel de juiste tijd om zo’n reis te maken (economische crisis en allerlei andere muizenissen…). Achteraf zijn we heel blij dat we ‘het moment’ gepakt en ons hart gevolgd hebben. We zijn een fantastische ervaring rijker.

1. Wim en Cora:
    2 juni 2013
    Slik.... Heel goed dat jullie dit gedaan hebben en dat het zo fantastisch is geweest. Ook heel fijn dat jullie weer gezond en wel thuis zijn!
    XXX Wim en Cora
  2. Luc & mandy:
    2 juni 2013
    De Man weer thuis!, welcome back in the real life, met een toch wat jaloerse blik hebben wij af en toe jullie reisverhalen gelezen en genoten van jullie avonturen, terwijl wij hier eigenlijk alleen maaar kou en regen hebben gehad. Fijn dat jullie zo genoten hebben en ook weer heelhuids terug zijn.
    Nu kan het mooie weer hier beginnen.
    Groeten Luc & Mandy