Maandag 6 mei 2013 Costa da Caparica – Sintra

6 mei 2013 - Costa da Caparica, Portugal

Sintra ligt ‘bijna om de hoek’ van Lissabon (38 kilometer vanaf de camping), dus we besluiten deze morgen nog even op de fiets naar Almada te gaan, het plaatsje waar het enorme Christusbeeld (Christo Rei) over de Taag uitkijkt. Een gewaarschuwd mens telt voor twee. Het feit dat de receptioniste van de camping ons niet kan vertellen hoe je het snelste naar Almada fiets, had ons aan het denken moeten zetten... Niet dus. We gaan dan maar af op een summier omgevingskaartje en concluderen daaruit dat we gewoon de kustweg vanaf Trafaria kunnen volgen. Denken wij…

Na Trafaria komen we er al heel snel achter dat ‘gewoon’ hier niet opgaat. De weg naar Almada wijkt van de kust af en – erger nog – gaat zo steil omhoog (met haarspeldbochten) – dat we uiteindelijk met onze fiets aan de hand omhoog lopen (we willen trapondersteuning!). De hoop dat achter iedere bocht het beeld zichtbaar kan worden, doet ons doorlopen. Eenmaal boven is het beeld in nog geen velden of wegen te bekennen. Maar we zijn niet voor niets naar boven ‘gekropen’, dus gaan we vrolijk verder. Met een beetje dalen (lekker, maar balen voor de terugweg) en een beetje stijgen (niet weer…). Bizar is, dat we in de hele omtrek het beeld van Christo Rei, dat toch maar liefst 223 meter hoog is, niet zien staan. Het kan volgens ons dan ook niet anders dat er nog meer heuvels op onze weg liggen.

We zijn dan al ruim 1,5 uur onderweg. Doorfietsen of terugkeren, is de vraag; we willen toch echt rond drie uur naar Sintra afreizen. Arnolds opmerking dat we toch een mooie fietstocht gehad hebben, geeft de doorslag. Een waarheid als een koe: we hebben in een prachtige omgeving goed aan onze conditie gewerkt. Dat is ook wat waard! Bovendien, is het niet zo dat het bij iedere reis om de weg er naar toe gaat en niet om het doel op zich? Het feit dat we Christo Rei na al onze inspanning niet gezien hebben, doet Annemieke nog wel even terugdenken aan pastoor Wortel van vroeger. ‘Jezus Christus kun je niet zien, die zit in je hart’. Gesterkt door al deze prachtige overwegingen, dalen we als twee dollen naar Trafaria (kost ons nog geen half uur ;-)), waar we onszelf trakteren op een lekkere lunch. Rond 14.00 uur zijn we terug op de camping; anderhalf uur later reizen we af naar Sintra.

1. Wim en Cora:
    9 mei 2013
    We hebben wederom genoten van jullie reisverslagen. Zit dit nu samen met Wim en mijn moeder te bekijken en zij laat jullie groeten!
    XX Wim en Cora