Zaterdag 4 mei 2013 Costa da Caparica / Lissabon

4 mei 2013 - Costa da Caparica, Portugal

We hebben vanochtend hetzelfde ochtendritueel als gisteren. Om 07.00 uur gaat de wekker. Opstaan, douchen, de hondjes goed uitlaten (uurtje naar het strand) en ontbijten. Alleen dit keer fietsen we om negen uur naar het centrum van Costa da Caparica om de bus naar Lissabon te nemen. Ook dat gaat goed, ondanks dat we in eerste instantie op het pleintje bij de verkeerde bushalte staan te wachten. Een vriendelijke Portugese dame die ons in het Frans vraagt waar onze reis naar toe gaat, wijst ons dat we aan de overkant van de weg moeten zijn. Niet zo’n gekke vraag als je bedenkt dat we bij de laatste stop van de bus richting Costa da Caparica staan ;-).

Uiteindelijk zitten we om tien uur in Lissabon aan de koffie. Helemaal klaar voor een wandeling door de wijken Baixa, Bairro Alto en Estrella. De route die we volgen is een beetje van onszelf en een beetje van het Capitool (reisgids). Annemieke vindt haar doel van de dag in het fotograferen van de verschillende gevelbekledingen. Het zijn er zo veel dat we in sommige straten huis voor huis stilstaan. Arnold wacht geduldig, misschien ook wel omdat de route naar het oude centrum van Lissabon onverbiddelijk omhoog loopt. Onderweg maken we dan ook heel graag gebruik van twee tramliftjes die ons naar hoger gelegen delen van de stad brengen (en weer terug) en zo kenmerkend voor Lissabon zijn. De bekendste lift, de Elevador Santa Justa, laten we links liggen. De rij ervoor is te lang naar onze zin. Als alternatief nemen we, op aandringen van Annemieke (beetje moeie voetjes), de metro. Slecht plan, blijkt achteraf. Het kopen van een kaartje gaat nog wel, maar het metronet is minder uitgebreid dan we verwacht hadden. Daarnaast is de wachttijd ondergronds waarschijnlijk nog langer dan voor de lift en het kaartje van Annemieke werkt niet goed; ze komt wel de metro in, maar er niet meer uit. Ouderwets ‘mee glippen’ dan maar.

We vinden Lissabon een mooie stad, vooral het ‘doorzicht’ naar de Taag die je vanaf veel hooggelegen straten hebt, de liftjes, de kleine straatjes en de pleinen met prachtige gebouwen. Dat het niet zo goed gaat met de economie is ook zichtbaar. Veel panden zien er slecht onderhouden uit; iets wat we ook in andere delen van Portugal al zagen.

Om een uur scheiden onze wegen. Arnold dwaalt nog even verder door Lissabon (Annemieke is hier al eerder geweest) en wil graag het Museu Nacional de Arte Antiga bezoeken. Annemieke neemt alvast de bus terug om lekker met de hondjes te wandelen.

’s Avonds zijn we wel een beetje ‘uit’, maar gaan na het eten (afhaalmenu camping: zwaardvis met gegratineerde aardappeltjes en groenten; echt waar!) toch nog even naar het strand met de hondjes. Vanmiddag was het te druk, maar in de schemer van de invallende avond kunnen ze nog even helemaal los. Tot groot vermaak van een aantal oude Portugese mannetjes.

1. Iris:
    3 augustus 2013
    Hoi!
    Ik kwam via google bij jullie reisverhaal uit! Ik hoop dat ik niet onbeleefd over kom maar ik heb een vraag! Mijn zus en ik gaan over twee weken op vakantie in Costa da Caparica. We willen graag Lissabon bezoeken maar kunnen nergens via internet vinden hoe we er komen en met welke bus. Zouden jullie ons misschien verder kunnen helpen?
    Wellicht hebben jullie ook nog tips!!

Met vriendelijke groetjes,
    Iris