Zaterdag 25 mei 2013 Potes (Los Picos de Europa)

25 mei 2013 - Potes, Spanje

Eigenlijk hadden we vandaag naar Fuente Dé gewild. De plek waar de weg naar Picos de Europa eindigt en waar je met een kabelbaan naar een van de hoogste toppen kan: de Pena Vieja van 2.617 meter hoog. Vandaaruit start een wandeling van 15 kilometer terug naar Fuente Dé. Helaas rijdt de bus naar Fuente Dé alleen in het hoogseizoen; dat wil zeggen vanaf 1 juni. Omdat we op die dag een afspraak hebben met de verhuurder van de camper, gaan we dat dus niet redden. Bovendien begrijpen we van de campingeigenaar dat honden niet toegelaten worden in de kabelbaan. Fuente Dé blijft dus voorlopig nog even op ons verlanglijstje staan.

Als alternatief rijden we met de camper naar het startpunt van één van de vele wandelingen in Picos de Europa; het dorpje Mogrovejo. Daar aangekomen blijkt dat – in tegenstelling tot wat wij begrepen hadden – de routes alleen maar beschreven zijn, maar niet bewegwijzerd. Een routeomschrijving hebben wij echter niet, buiten een globale kaart van de omgeving waarop de wandelroutes aangegeven staan. De vriendelijke eigenaresse van het enige cafetaria dat dit bergdorpje rijk is, brengt uitkomst. Ze tekent op een servetje een kaartje van de route. Met het servetje, de globale kaart, onze kompas, ons gezond verstand en het navigatiesysteem op Annemieke haar telefoon moet het toch gaan lukken.

Nadat we eerst nog drie loslopende honden van ons 'afgeslagen' hebben, gaan we op weg. De route is ruim 8 kilometer lang en zal volgens ons kaartje ongeveer 3,5 uur in beslag gaan nemen. Zo niet voor ons. Hoe we het doen, doen we het, maar wij staan na ruim 1,5 uur wandelen (door prachtige natuur) weer voor dezelfde drie loslopende honden in Mogrovejo. Of wij lopen snel, of we hebben ergens een afslag gemist en met al onze apparatuur een stuk afgesneden. Hoe dan ook, het was wederom een prachtige wandeling en een langere siësta is ook niet weg.

Op het einde van de middag struint Annemieke nog drie kwartier met de hondjes langs het riviertje achter de camping en ruimt Arnold alvast wat spullen op. Morgen vertrekken we hier weer; met de vaste overtuiging ooit terug te komen voor een ‘gewone’ zomervakantie. Er valt voor ons in het prachtige Los Picos de Europa nog meer dan genoeg te wandelen en te ontdekken.

1. Wim en Cora:
    26 mei 2013
    Leuk verhaal weer en prachtige foto's!
    XX W&C