Zondag 26 mei 2013 Potes – Labenne (Frankrijk)

26 mei 2013 - Labenne, Frankrijk

En zo zijn we ongemerkt bij onze laatste vakantiedagen aangekomen. De afgelopen zeven weken zijn echt omgevlogen; we hebben enorm genoten en doen dat nog steeds. We zouden het op zeker nog wel een paar weekjes uithouden al reizend in ‘ons camperhuisje’, maar vinden het ook wel weer fijn om naar huis te gaan. Goed is goed genoeg. We hebben besloten om de terugreis over meerdere dagen uit te smeren. We hebben geen zin om de laatste dagen alleen maar kilometers te moeten maken; dus gaan we nu zes ‘rijkantiedagen’ tegemoet. Vandaag staan er 383 kilometers op het programma: van Potes naar de kustplaats Labenne in Frankrijk.

Voordat we op de snelweg langs de kust (de A8) komen, moeten we eerst dezelfde weg als afgelopen donderdag langs Picos de Europa rijden. Mooi, maar inspannend rijden dus. Ook de kustweg die ons uiteindelijk via Bilbao en San Sebastian naar Frankrijk voert, is mooi (links zien we regelmatig de zee, rechts groene, glooiende hellingen). Gelukkig kunnen we hier gemiddeld 90 kilometer per uur rijden; een groot verschil met de 45 kilometer per uur vanochtend in Picos de Europa.

Uiteindelijk komen we rond half vier in Labenne aan. De camping die we uitgezocht hebben is immens (in de informatie wordt het een campingdorp genoemd), van alle denkbare gemakken voorzien én dicht bij het strand. Dat laatste deed het hem voor ons. Het is, gelukkig, nog voorseizoen, dus we vinden een prachtige, stille en aan de bosrand gelegen plaats. De zon is met ons meegereisd uit Potes, dus we genieten er nog ruim twee uur van. Na het eten wandelen we op ons gemakkie nog even naar het strand en duiken we daarna in de ‘reisboeken’ voor onze bestemming morgen; het wordt Bignac (niet te verwarren met Big Mac), een dorpje vlakbij Angouleme (regio Charente).