Maandag 20 mei 2013 Caminha (Portugal) – Luarca (Spanje)

20 mei 2013 - Luarca, Spanje

Ons reisdoel van vandaag is Luarca aan de noordkust van Spanje; 383 kilometer rijden. (als we willen voorkomen dat we volgende week (helaas onze laatste week vakantie) dagelijks 500 kilometer moeten rijden, moeten we nu toch alvast wat meters maken).

We vertrekken vroeg want onderweg willen we – als het lukt – de kathedraal in Santiago de Compostella bekijken. Daarvoor parkeren we om kwart over twaalf de camper op een camperplaats net buiten de zo bekende pelgrimsstad en eindpunt van de camino. Vanaf de camperplaats zou een bus ons binnen 15 minuten naar het centrum van de stad kunnen brengen. In een nabij gelegen cafetaria vertelt een alleraardigste Spaanse dame ons dat de volgende bus om kwart over twee vertrekt. Een kleine twee uur wachten is voor ons wat te lang; we moeten vanuit Santiago zeker nog 250 kilometer rijden voordat we in Luarca zijn.

We besluiten om het op de fiets te proberen. Onze TomTom geeft aan dat het centrum met de auto op 7 kilometer ligt, maar de route ernaar toe gaat voor een groot deel over de snelweg. Met onze ervaring in Lissabon met Christo Rei nog vers in het geheugen, weten we dus dat we een risico nemen; wandel- en fietsroutes lopen hier doorgaans niet over rechte en vlakke wegen en ook hier kan niemand ons vertellen hoe we het beste kunnen fietsen. We maken er onze eigen pelgrimstocht van en volgen de bewegwijzering van de camino (die komt in ieder geval bij de kathedraal uit). Het wordt een prachtige tocht; we klimmen en dalen door een mooi bos en een leuk plaatsje, maar de torens van de kathedraal krijgen we geen moment in het zicht. We staken onze dappere poging dan ook na drie kwartier, keren weer om en beloven onszelf dat we hier ooit terugkomen, het liefste wandelend. Onderweg – als we een kerkklok zien – realiseren we ons in ene dat het in Spanje een uur later is dan in Portugal (en op onze klokjes)… Hadden we met de bus dus inmiddels al lang en breed in het centrum van Santiago kunnen zijn…

We kunnen wel lachen om onze eigen stomheid en vervolgen melig de rit naar Luarca, waar we uiteindelijk om 18.30 uur Spaanse tijd aankomen. De camping ligt bovenop de rotskust en we krijgen prachtige plaats toegewezen; met uitzicht op zee en de rotsen. Wat bestaan er toch mooie plaatsen op de wereld…