Dinsdag 21 mei 2013 Luarca

21 mei 2013 - Luarca, Spanje

Als we de camping uitlopen wanen we ons even in Zwitserland. We zien een aantal boerderijen en grasland waar koeien tevreden grazen tegen een achtergrond van groene bergen (of misschien zijn het voor de kenners wel heuvels). Pas als we naar links kijken, zien we de zee en de kust vol hoge kliffen. Mooi!

Het centrum van Luarca ligt ‘beneden’ bij de zee. Het kost ons nog geen kwartier om ernaartoe te wandelen. Luarca leeft voor een groot deel van de visvangst. In de haven is het een komen en gaan van vissersbootjes en er is een visafslag. Het dorpje zelfs is tegen de heuvels (kliffen) gebouwd en door het laaggelegen centrum (dat via verschillende trappen te bereiken is) loopt een riviertje dat uitmondt in de zee. In tegenstelling tot de meeste dorpjes in Portugal zien alle huizen er hier keurig onderhouden uit. Geen bouwvallen dus, maar wel veel mooie huizen. We vinden het hier wel leuk (en vooral zo lekker overzichtelijk ; -)) en drinken gezellig met de Spaanse bevolking een bakkie koffie in een cafetaria.

Terug op de camping (na een stevige klim) wandelen we met de hondjes naar het dichtstbijzijnde rotsstrandje, dat omgeven is door hoge kliffen. Roebel en Laika zijn in hun element en wij genieten. Na ruim tweeënhalf uur struinen over het strand en door het bos, is het tijd om even helemaal niets te doen…