Zondag 19 mei 2013 Lavra (Porto) – Caminha

19 mei 2013 - Caminha, Portugal

Het is nog geen liefde op het tweede gezicht, maar vandaag bevalt Porto ons in ieder geval stukken beter. We wandelen nog wat door het centrum - dat eigenlijk opvallend klein is - en vieren Annemieke’s verjaardag met een bakkie koffie en een taartje op een terras aan de rivier de Douro. Daarna lopen we over de Dom Luis I brug naar de overzijde van de Douro, waar alle bekende porthuizen gevestigd zijn. Leuk om te zien waar alle portdruiven uit de Dourovallei, waar we met zoveel plezier doorheen gereden zijn, uiteindelijk gebotteld worden. We bezoeken het porthuis van Porto Cruz (helaas geen rondleiding, wel een leuke expositie en twee filmpjes) en eindigen uiteraard met een portje en tapas op een terras. Als echte toeristen nemen we natuurlijk ook nog even het kabelbaantje naar het hoger gelegen deel van deze wijk. Vandaaruit nemen we de metro en een taxi terug naar de camping. We zijn toch wel blij dat we Porto een tweede kans gegeven hebben. Het is uiteindelijk toch leuker om met een positieve herinnering hier weer te vertrekken.

’s Avonds gaan we uit eten. Met camper en al. We rijden rond 16.30 uur naar de camperplaats van Caminha, een 85 kilometer noordelijker gelegen plaatsje langs de grensrivier de Minho. Volgens de kampeergids biedt de camperplaats een prachtig uitzicht op de rivier en op Spanje (de rivier de Minho markeert de grens tussen Spanje en Portugal). Een eersteklas plaats voor een verjaardagdiner dus! Aangekomen blijkt de kampeergids niets te veel geschreven te hebben. Naast een prachtig uitzicht hebben we bovendien ook een ‘privéstrandje’ langs de rivier tot onze beschikking. Tot groot plezier van vooral Roebel en Laika.

Op het menu in ons eigen restaurant staat op verzoek van de jarige hamburgers, aardappelsalade, witte wijn en een kaasplateau met port (uiteraard) toe. Het feest is helemaal compleet als er een stoet toeterende auto’s langsrijdt en er vuurwerk wordt afgestoken. Of Arnold dat speciaal voor Annemieke geregeld heeft, laten we graag in het midden. Onze laatste avond in Portugal (met Spanje letterlijk in het zicht) is er een met een gouden randje.