Dinsdag 30 april 2013 Caldas de Monchique

30 april 2013 - Monchique, Portugal

Het is in Portugal een uur vroeger dan in Nederland. Dat betekent niet alleen dat onze vakantie een uur langer duurt ;-), maar ook dat we tijdens ons ontbijt via nu.nl al de eerste berichtgevingen én video’s over de Kroningsdag binnenkrijgen. Wel bijzonder om dit alles op deze manier, ondanks de grote, fysieke afstand, toch nog een beetje te kunnen volgen.

In Portugal is het een dag als alle andere, dus uitermate geschikt voor een wandeling door de prachtige natuur in de omgeving van Caldas de Monchique. De wandelpaden die we gisteren ontdekt hebben, blijken stuk voor stuk doodlopende paden te zijn. Iets wat we pas na veel klimmen en dalen ontdekken. Het eerste pad eindigt na ruim drie kwartier bij een reünie van een oude boerderij en op het einde van het tweede wandelpad worden we opgewacht door twee kleine keffertjes, die met alle energie die ze in zich hebben hun erf bewaken. Zowel wij als onze hondjes zijn niet onder de indruk, maar keren louter uit goed fatsoen (dit keer wel ;-)) op onze schreden terug.

Dat we tweemaal achter elkaar hetzelfde wandelpad aflopen, vinden we helemaal niet erg. De natuur om ons heen is prachtig en op de terugweg wordt ons oog door hele andere vergezichten getrokken dan op de heenweg. Het levende bewijs dat de werkelijkheid altijd meerdere kanten heeft! De geur van eucalyptusbomen is het enige wat ons gedurende de hele wandeltocht begeleid. Als we al verkouden waren, was dat euvel na vandaag absoluut opgelost geweest.

Al met al struinen we zo'n vier uur met heel veel plezier door de Serra de Monchique; inclusief een tweede bezoek aan Caldas de Monchique waar we onszelf op een terrasje verwennen met verse, oranje sinaasappelsap. Terug op de camping proosten we met onze Nederlands camperburen op Willem-Alexander en Maxima. Leve de Koning!