Zondag 12 mei 2013 Aboboreiras (Tomar) – Nabaínhos/Melo (Serra da Estrela)

12 mei 2013

Na een laatste ochtendwandeling in de bossen rondom de camping (alle buurtbewoners ook weer wakker geblaft door hun eigen honden), vertrekken we rond half elf. Op weg naar onze volgende bestemming het natuurgebied Serra da Estrela, dat ‘weg van de tolweg’ ongeveer 168 kilometer noordwaarts ligt. We worden uitgezwaaid door de halve camping, waaronder Esther en Rémy (de campingeigenaren) en onze buren Jan en Truus. We hebben het hier erg leuk en gezellig gehad en hadden (alweer!!) nog wel langer willen blijven. Maar dan wel met een autootje erbij (hoezo veeleisend ;-)). Reizen met de camper is fantastisch, maar in een gebied als dit, waar zoveel te zien en te doen is in een straal van 40 kilometer rond de camping, is een auto toch wel handig. En zo heeft ieder kampeermiddel zijn voor en tegens…

De rit naar Nabaínhos/Melo, het plaatsje waar onze volgende camping ligt, is mooi. We rijden bewust niet over de snel- en tolwegen; we hebben de hele dag de tijd en zo zien we nog eens wat. Zoals de Hymer (precies zo’n zelfde camper als die van ons) van Dré en Bets, die toevallig ook vandaag vanuit de camping in Aboboreiras vertrokken zijn naar Nabaínhos/Melo. We hebben gisteren nog met ze geborreld en ‘onze’ Hymers met elkaar vergeleken. Ongeveer 30 kilometer voor Nabaínhos kruisen onze wegen (zij hebben een andere route genomen), rijden we achter elkaar aan en doen we (ook toevallig) bij dezelfde supermarkt nog even boodschappen. Grappig.

De camping in Nabaínhos/Melo heet Quinta das Cegonhas en wordt ook gerund door Nederlanders. Leuk is dat de campingeigenaren drie keer per week koken voor de gasten die met hen mee willen eten. Dat lijkt ons wel wat en we tekenen bij aankomst direct in voor het gezamenlijke diner op maandag.

We vinden een mooie plek op de camping, laten de hondjes uit in het wandelgebiedje achter de camping en verdiepen ons daarna – onder het genot van een glaasje wijn – alvast in de rondwandelingen die vanaf de camping te maken zijn in Serra da Estrela, de hoogste bergketen van het vasteland van Portugal. Wij gaan ons hier de komende dagen zeker vermaken.