Woensdag 17 april 2013 Toledo – Horcajo de los Montes (Parque Nacional de Carbaneros)

18 april 2013 - Toledo, Spanje

Wederom een mooie rit van ongeveer 120 kilometer. En weer weg van de snelweg, puur omdat er geen loopt naar onze bestemming: het natuurpark de Carbaneros. Het landschap is nog steeds heuvelachtig, de weilanden zijn vervangen door lage bossen en olijfboomgaarden. Voordat we het natuurgebied in rijden, moeten we eerst nog boodschappen doen. In geen van de dorpjes waar we doorheen rijden, zien we direct een supermarkt. Dus rijden we door en stoppen we pas in het laatste dorpje voor het park: Retuerta del Bullaque. Behalve een aantal mannen buiten bij een bar, zien we geen mens op straat. Het dorp is niet veel groter dan vijf straten dus een supermarkt vinden we dan ook snel. Nou ja, supermarkt, meer een winkel van sinkel. Binnen is het verrassend druk.  Op elke hoek van een gangpad staat wel een aantal Spanjaarden te kletsen. Bij de kassa blijkt dat dorpsbewoners hier nog gewoon op de pof kunnen kopen. De rekening wordt door de kassière bijgehouden in een wat verfrommeld uitziend kassaboekje. Ondanks dat wij ons huisje bij ons hebben, wil ze van ons boter bij de vis. We zijn echter allang blij dat we nog een winkel gevonden hebben en vervolgen volgeladen ons weg. Verbaasd nagekeken door twee Spaanse dames die net hun stoepjes aan het vegen zijn.

Horcajo de los Montes, het dorpje in het natuurpark waar de camping ligt, blijkt tot onze verrassing best nog groot te zijn; met maar liefst twee supermarkten. Hadden we dat geweten… De camping zelf ligt prachtig. Met uitzicht op het dorp en het natuurpark. We vinden een mooi, schaduwrijk plekje (boven de campingplaatsen is gaasdoek gespannen). Schaduw waar we erg blij mee zijn; het is namelijk 32 graden met een strakblauwe lucht en geen zuchtje wind. Het is te warm om vanmiddag direct een wandeling te maken, dus we brengen de rest van de middag slapend en zwemmend (er is een klein zwembadje) door. Pas rond 20.00 uur wordt de temperatuur aangenamer en wandelen we op ons gemakkie nog even naar het dorpje.