Vrijdag 19 april 2013 Horcajo de los Montes – Cordoba

19 april 2013 - Horcajo de los Montes, Spanje

Het zal niet veel mensen gebeuren. In de drukke ochtendspits van Horcajo de los Montes (werkelijk geen kip op straat) de verkeerde afslag nemen en niet op je schreden terug kunnen keren omdat er een vrachtwagen al bumper klevend achter je zit. Ondanks dat Tom & Tom ons om de 1000 meter vriendelijk verzoeken om te draaien, kunnen we niet anders dan stoïcijns doorrijden. Uiteindelijk geeft de navigatie zich na ruim 10 kilometer gewonnen en presenteert ons een alternatieve route naar Cordoba (231 kilometer).

Het is een prachtige, maar voor de chauffeur inspannende route. Met veel hoogteverschil en haarspeldbochten. Op de kaart zien we dat we op een soort B-weg beland zijn die ons via bergen van ongeveer 800 meter (Winterberg hoogte), twee kleine dorpjes en een meertje naar de provinciale weg naar Cordoba brengt. Bij het meertje stoppen we even om de benen te strekken en te genieten van het mooie uitzicht. In het laatste dorpje houden we onze adem in, zo smal zijn de straatjes waar we door moeten rijden. Maar alles gaat gelukkig goed.

Langs de provinciale weg stoppen we voor een korte wandeling met de honden en een lunch in een truckerscafé. Prima eten en een hoogst efficiënte bediening (you finished??). Om ongeveer 15.00 uur komen we uiteindelijk aan in Cordoba. Het is dan nog 35 graden met volop zon. Beetje warm. Maar gelukkig ligt de camperplaats midden in het centrum van de stad én aan de rand van een park. Er zijn voldoende schaduwrijke plekken. Arnold installeert ons huisje en laat de hondjes uit als Annemieke de noodzakelijke boodschappen inslaat bij de Euroshopper om de hoek.

Rond 17.00 uur is het voldoende afgekoeld in de camper (kwestie van alle ramen tegen elkaar openzetten; het waait gelukkig behoorlijk hard). We laten Roebel en Laika met voldoende water en open raampjes achter en stappen op de fiets naar het centrum van Cordoba. Nooit geweten dat fietsen zo leuk kon zijn ;-). We zijn binnen no time in de oude Joodse wijk; hét historische centrum van de stad. We parkeren de fietsen en dwalen op ons gemak door de smalle straatjes. Opvallend is dat de hele stad naar de Jasmijn bloesem ruikt. Het zal de tijd van het jaar wel zijn. We bezoeken onder ander de Mezquita; een moskee en kathedraal ineen. Heel bijzonder, zoiets hebben we nog nooit gezien. We eindigen buiten op een terras voor paella, pizza en Rosada! Terug in de camper worden we ontvangen door twee enthousiaste hondjes.

Ondanks dat het hier heel goed is gegaan, besluiten we om morgen niet naar Sevilla (stad), ons oorspronkelijke volgende reisdoel, te gaan. De weersvoorspellingen geven aan dat het daar de komende twee dagen ongeveer net zo warm wordt als in Cordoba. Dat willen we onszelf en vooral ook Roebel en Laika niet aandoen. Goede reden om ooit hier weer terug te komen. Voor nu verleggen we onze koers naar Tavira (305 kilometer) net over de grens in Portugal, waar het rond de 22 graden en zonnig is.