Vrijdag 12 april 2013 Burgos

14 april 2013 - Burgos, Spanje

Wat het weer betreft kwam het gisterenavond al goed. Rond 18.00 uur hield het op met regenen en de avondzon kwam tevoorschijn. Tijd voor een wandeling naar Burgos dus. We waren niet de enigen die dat bedacht hadden. Vanaf de camping loopt een wandel- en fietspad langs de rivier Arlanzon naar het centrum van de stad. Het leek wel of heel Burgos was uitgelopen, zo druk was het daar. Later lazen we in de reisgids dat de Burgoserianen (of hoe ze ook mogen heten) hier dagelijks massaal gebruik van maken. Sportieve mensen dus, die Spanjaarden. Het wandelretourtje was leuk en smaakte naar meer. Niet voor de hondjes, die blijven vandaag, vrijdag, gezellig samen in de camper als wij met de fiets (!) naar de stad gaan.

De blauwe lucht en de zon misleiden ons een beetje. Het is nog behoorlijk fris; zeg maar gerust koud. Tot onze verbazing zien we in de stad dat het nog maar 6 graden (!) is. In het centrum bezoeken we de kathedraal, die immens groot blijkt te zijn, verkennen we wandelend het centrum, doen we een lekker Spaans bakkie (Spaanse cappuccino is errug zoet, maar wel lekker) en slaan we verse groenten, vlees en kaas in bij een klein Spaans supermarktje. Terug bij de camper blijken de hondjes zich ook vermaakt te hebben. Gapend kijken ze ons bijna verwijtend aan: ‘Nu al terug?’. Na een lunch, met jas aan buiten geserveerd door Arnold, gaan we wandelen naar de kerk Miraflores, midden in een park/natuurgebied tegenover de camping. In alle eerlijkheid vinden we deze kerk mooier dan de wereldberoemde kathedraal in het centrum van Burgos. Misschien wel omdat die door zijn omvang (veel kleiner dus) overzichtelijker is en er een mooie, serene rust heerst, zonder hordes toeristen. Omdat de hondjes niet naar binnen mogen (zou het meteen gedaan zijn met de serene rust ;-)), bezoeken we de kerk om de beurt. Als Arnold binnen is, loopt Annemieke alvast met een omweg terug naar de camping. Wat een ruimte en wat een natuur zo dicht bij het centrum van Burgos. Genieten dus!