Vrijdag 10 mei 2013 Aboboreiras (Tomar)

10 mei 2013 - Tomar, Portugal

Vandaag is het na drie dagen bewolking weer zonnig met een strak blauwe lucht. En wat doe je dan als je op een gezellige camping zit die midden in de natuur ligt én bij een leuk stadje (Tomar)? Wij gaan in ieder geval na het ontbijt en de ochtendwandeling met de bus naar Tomar voor een bezoek aan de weekmarkt (het centrum ligt op 9 kilometer afstand; heuvelachtige weg; fietsen is voor ons dit keer geen optie).

Wachtend bij de bushalte worden we onder de hoede genomen van twee Portugese dames. Ze leggen ons in rad Portugees en met armgebaren uit dat we een retourtje moeten kopen omdat dat veel geld scheelt (het equivalent van een kop koffie op de markt volgens een van de dames). Ze nemen nog net onze portemonnee niet uit handen om het juiste bedrag alvast uit te tellen. In de bus melden ze bij de chauffeur alvast wat voor kaartje wij willen en houden ze een oogje in het zeil zodat we zeker weten bij de juiste bushalte uitstappen.

De markt is leuk en authentiek. Portugese boeren bieden hier zelf hun vers geoogste producten aan. We kopen verse groenten, fruit, vlees en kaas bij diverse stalletjes en drinken een kop koffie (bica) in het centrum van Tomar van het uitgespaarde busgeld. Op de terugweg stappen dezelfde twee dames in de bus. Ze lachen naar ons en zorgen er hoogstpersoonlijk voor dat Annemieke niet te snel op het stopknopje drukt; ‘No, not now!’

’s Middags struinen we ruim twee uur met Roebel en Laika door het bos. Bij thuiskomst maken we kennis met onze nieuwe campingburen Jan en Truus en drinken gezamenlijk met hen een borrel op het terras van de camping. De rode wijn die geschonken wordt, komt van de wijngaard van de buurman van de camping en smaakt goed. Net als de avond ervoor blijven we langer zitten dan we plan waren. Maar wat geeft het, gezelligheid kent geen tijd.

1. Wim en Cora:
    15 mei 2013
    Weer een superleuk verhaal!
    X W&C