Zondag 14 april 2013: Segovia – El Escorial

14 april 2013 - Segovia, Spanje

Vandaag staan er maar 55 reiskilometers op het programma. Toch vertrekken we al rond 09.00 uur. We gaan naar El Escorial en willen, voordat we naar de camping gaan, eerst nog het daar gelegen klooster en koningshuis – in de zestiende eeuw gebouwd door de Spaanse koning Philips II – bezoeken. Gezien het mooie weer is het niet verstandig om de hondjes op het warmst van de dag in de camper achter te laten, dus vroeg uit de veren! Aangekomen in El Escorial volgen we de borden klooster en parkeren. Moet lukken, denken we. De borden voeren ons echter naar een overdekte parkeergarage waar onze camper niet in past (te hoog). Terwijl de straatjes steeds steiler (het klooster en het centrum van het dorp liggen op een heuvel) en smaller worden, zien we gelukkig dat er nog een ander parkeerterrein is. Die wordt echter zo slecht aangegeven (of wij letten niet op) dat wij nog rechtdoor rijden, terwijl we eigenlijk naar links moesten. Wat nu? Keren kan hier echt niet, dus volgen we gewoon maar de weg. Een gelukkige keuze blijkt, want na een scherpe bocht zien we plotseling links een onaangekondigd parkeerterrein met – nog fijner – bomen en schaduw. Dat wordt hem dus. We laten de hondjes en de camper met een gerust hart achter en lopen naar het centrum. El Escorial is een leuk stadje met veel terrasjes en gezellige straatjes met mooie huizen. Het klooster blijkt een bezoek meer dan waard en de koffie met wafels daarna op een terras smaken ons heel goed.

De rit vanaf de parkeerplaats naar de camping is spectaculair. Nu pas zien we hoe steil de wegen eigenlijk zijn… Gelukkig werken de remmen prima en blijft Arnold rustig sturen. De camping blijkt net zo groot te zijn als het klooster in de stad. Wat een ‘toeristenfabriek’; tig chalets, 18 straten met gemiddeld honderd staan- passantenplaatsen per straat, drie zwembaden, een restaurant en supermarkt. Alles is er. We worden door een heuse parkeerwacht naar onze standplaats begeleid. Blij dat het voorseizoen is. Er zijn nog maar een handjevol plaatsen bezet, waarvan de helft door Spanjaarden die aan het eind van de dag/weekend weer naar huis gaan. We zitten dus heerlijk rustig en de omgeving rond de camping leent zich prima voor lange wandelingen met de hondjes. En… het weer is prachtig. Nadat de hondjes uitgelaten zijn, zitten we tot 20.00 uur buiten. Ons vakantiehumeur stijgt naar nog grotere hoogte als we via internet ‘live’ kunnen volgen hoe Ajax PSV verslaat. Voordat we buiten gaan koken en eten (hoezo vakantiegevoel?) proosten we alvast op het aanstaande kampioenschap!

1. Wim en Cora:
    15 april 2013
    Klinkt allemaal hartstikke goed! Fijne voortzetting.
    XX