Zaterdag 27 april 2013 Sagres

27 april 2013 - Sagres, Portugal

Ondanks of eigenlijk dankzij het feit dat er in Sagres niet zoveel te beleven valt, vinden we het hier geweldig. Dat wat er is, is meer dan goed genoeg voor ons; een fantastisch oceaanzicht, strand, zon, rotsen en wind (die hier altijd waait, volgens de serveerster van de espressobar waar we gisterenavond na ons diner in de camper nog een heerlijke 'koffie plus' gedronken hebben). Goed is goed genoeg, zeker nu we zeker weten dat de hele wereld inmiddels voor ons ontdekt is ;-).

We beginnen deze dag met een strandwandeling met de hondjes (what else?) en – voor het eerst in ons leven – nemen we zelf ook een ochtendduik in de oceaan. Met snorkel en al. Zelfs de vissen schrikken ervan; die zijn helaas in geen velden of wegen te bekennen. Na wederom een 'koffie plus' op het enige terras aan het strand, wandelen met de hondjes over de rotsen naar het fort in Sagres. Tot onze verrassing ook toegankelijk voor goed opgevoede hondjes, dus ook Laika en Roebel mogen mee naar binnen.

Het fort omvat wat gebouwen, een door Hendrik de Zeevaarder ontworpen kompas van stenen en een fantastische wandelroute langs de kliffen van het meest Zuidwestelijke puntje van Europa. In het kappelletje van het fort steken we een kaarsje op; voor iedereen die ons lief is, maar vooral voor de familie van schoonzus Angelique.

Terug in de camper nemen we een kop soep om op te warmen. De zon schijnt wel, maar legt het voor een groot deel af tegen de straffe wind. We schatten in dat het niet warmer is dan 18 tot 19 graden, wat onze zwemprestatie van vanochtend in een nog groter en glorieuzer daglicht zet; althans dat vinden we zelf…

Na een korte siësta doen we wat boodschappen op de fiets en zien dat ook de rest van het dorp Sagres niet zo veel om het lijf heeft. Roebel en Laika boeit dat - net als ons - helemaal niet. Roebel doet op het strand auditie voor zeehond en Laika voor clown. Uitgelaten en al leveren we ze af in de camper en gaan zelf nog geen honderd meter verder uit eten in een goed en gezellig restaurant.